Man vrijgesproken na alcoholtest: lichaam maakte zelf alcohol aan
- Redactie
- 27-06-2026
- Buitenland
foto ter illustratie
KORTRIJK - Een 43-jarige Belg is door de rechtbank in Kortrijk vrijgesproken van rijden onder invloed, nadat uit medisch onderzoek bleek dat zijn lichaam zelf alcohol aanmaakt. De man bleek te lijden aan het zeldzame autobrouwerijsyndroom.
De automobilist werd vorig jaar tijdens een verkeerscontrole aangehouden. Tot zijn eigen verbazing blies hij 3,56 promille, terwijl hij enkele uren eerder naar eigen zeggen slechts twee glazen cava had gedronken om zijn verloving te vieren. Opvallend was dat hij geen uiterlijke kenmerken van dronkenschap vertoonde.
De oorzaak werd pas maanden later duidelijk. Tijdens een vakantie in Duitsland kreeg de man een epileptische aanval. In het ziekenhuis werd opnieuw alcohol in zijn bloed vastgesteld, terwijl hij niets had gedronken. Nader onderzoek wees uit dat hij lijdt aan het autobrouwerijsyndroom, een uiterst zeldzame aandoening waarbij bacteriën in de darmen koolhydraten omzetten in alcohol.
De rechtbank oordeelde dat sprake was van overmacht en sprak de man vrij. Volgens de rechters maakt de aandoening het onmogelijk om op een betrouwbare manier vast te stellen hoeveel alcohol afkomstig is van eigen consumptie.
Na de diagnose moest de Belg zijn levensstijl drastisch aanpassen. Hij stopte met werken, mocht voorlopig niet autorijden en volgt een streng koolhydraatarm dieet. Daardoor viel hij bijna tien kilo af. Tegen de Vlaamse omroep VRT vertelde hij dat het moeilijkste was om friet te laten staan. Inmiddels controleert hij dagelijks zijn alcoholgehalte en bouwt hij zijn dieet voorzichtig weer op.
Volgens zijn advocaat behoren wereldwijd slechts een klein aantal mensen tot de bevestigde gevallen van het autobrouwerijsyndroom. In 2024 werd ook al een andere Belgische automobilist om dezelfde reden vrijgesproken.